
-Miten ns. perinteine automaattivaihteisto toimii ja sen perus rakenne?
Normaalissa automaattivaihteistossa voima välittyy momentinmuuntimen pumppupyörältä öljyä käyttäen turbiinipyörälle sen jälkeen voima välittyy hammaspyörävaihteistolle. Se koostuu momentinmuuntimesta, hydrauliikka piiristä sekä kahdesta planeetta vaihteesta jonka ansiosta vaihde kytkeytyy päälle
- Miten toimii DSG-vaihteisto ja mikä on sen perusrakenne?
DSG-vaihteisto on kaksoiskytkinvaihteisto. Kyseinen vaihteisto on sähköisesti ohjattu ja siinä on kaksi kytkin akselia, toinen parillisille ja toinen parittomille vaihteille. Seuraava vaihde on kytketty valmiiksi vaihtoa varten.
- Miten toimii CVT- vaihteisto ja mikä on sen perusrakenne?
Portaaton automaattivaihteisto perustuu variaattorivetoon. Voima välitetään hihnalla kahden halkaisijaltaan muuttuvan hihnapyörän välillä. Välityssuhdetta voidaan muuttaa portaattomasti ajon aikana. Aikaisemmin portaattomissa vaihteistoissa tyypillinen kumihihna on korvattu uudemmissa CVT-vaihteistoissa metallilamellihihnalla tai ketjulla.
- Miten toimii momentinmuunnin?
Momentinmuunnin säätää portaattomasti momenttia, Kun momentinmuunnin "luistaa", voima välittyy hydrauliikkanesteen välityksellä pumppupyörältä turbiinipyörälle. Kun turbiinipyörä saavuttaa pumppupyörän pyörimisnopeuden, lukkokytkin muodostaa mekaanisen yhteyden momentinmuuntimen läpi. Momentinmuuntimessa on kolme pääkomponenttia; pumppupyörä, turbiinipyörä ja staattoripyörä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti