torstai 6. lokakuuta 2016
Voimansiirto 2 nelivetojärjestelmät
- Miksi 4- vetojärjestelmässä on keskitasauspyörästö?
Akseleiden välinen tasauspyörästö mahdollistaa akseleiden väliset nopeus ja pyörimiserot joka tekee auton ajamisesta mukavampaa ja sujuvampaa.
- Miten toimii Torsen-, visko- ,Haldex- , ja kiinteä keskilukko?
Haldex
Haldex neliveto järjestelmä on sähköisesti ohjautuva neliveto järjestelmä. Vetosuhteiden ero perustuu siihen kun auton etuakselisto alkaa sutimaan niin taka-akselisto tulee apuun ja auttaa auton takaisin liikkeelle.
Torsen
Tasaus lukkiutuu mekaanisesti. Jos yhdessä vetävässä renkaassa pito heikkenee, torsenin avulla tasauspyörästö siirtääkin voiman pitäville renkaille. Torsenilla on mahdollista jakaa moottorin tuottama vääntö akseleille siinä suhteessa kuin ne pystyvät sitä hyödyntämään.
Visko
Viskokytkimellä varustetussa autossa ei tarvita erillistä keskitasauspyörästöä.
Viskokytkimen toiminta perustuu etu- ja taka-akselien välisen pyörimisnopeuden eroon ja öljyn jäykistymiseen. Kytkin toimii siten, että sisään ja ulostuloakselien pyörimisnopeuseron kasvaessa lamellien välissä oleva silikoniöljy alkaa lämmetä ja jäykistyä, mikä kytkee sisään- ja ulostulopuolet toisiinsa.
- Miten 4- vetojärjestelmä vaikuttaa jarrutuskäyttäytymiseen?
Nykyaikaisessa nelivedossa juurikaan ei vaikuta, mutta vanhemmassa kiinteässä nelivedossa hankaloittaa jarrutusta.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti