ABS-jarrujärjestelmän erityispiirteet
ABS Järjestelmä jossa on 4 induktiivista pyörintänopeusanturia
jotka sijaitsee pyörien navoissa. Hydraulikkayksikössä
4 kanavaa ja 8 magneettiventtiiliä. ABS-järjestelmä toimii yli 5
km/h nopeuksissa.
Kytkentäkaavio

Tunnistimien testausohjeet/Autodata
Ensin kytketään sytytysvirta pois ja irroitetaan ECU:n
moninapaliitin. Kytke breakout boxi irroitettuun
liittimeen ja tarkista resistanssi boxin napojen väliltä, noin 1250
Ohmia.
Järjestelmän itsediagnoosi
Itsediagnoosilla näkee järjestelmän vikakoodit ja nollata ne.
Oh
ABS- eli lukkiutumaton jarrujärjestelmä on tärkeä ajoneuvon aktiivinen turvaväline
ABS:n kokonaisuuteen kuuluvat pyörien nopeuksien tunnistimet, valvontatietokone ja hydraulinen modulaattori. Tunnistimet lähettävät tietoa valvontatietokoneelle. Jos renkaan
pyörimisnopeus pienenee nopeammin, kuin auto voisi missään tilanteessa
hidastua, järjestelmä pienentää tähän renkaaseen vaikuttavaa
jarrutusvoimaa. ABS toimii automaattisesti niin kauan kuin jarrupoljinta painetaan
voimakkaasti. Jarrupolkimesta tuntuva värähtely kuuluu ABS:n toimintaan. ABS-jarruilla jarruttaessa pyörät saattaa kumminkin hätäjarrutuksessa
käydä todella pienen ajan verran lukossa, kun ABS-järjestelmä hakee
optimaalisen pidon jarrutusvoimaan.
Lukkiutumattomalla jarrujärjestelmällä eli ABS:llä pidetään pyörät pyörimässä jarrutuksen aikana. Näin kuljettaja voi tehdä hallitumman jarrutuksen ja säilyttää paremmin suuntavakavuuden ja ohjattavuuden jarrutuksen aikana.Tietokone valvoo, että pyörät pyörivät. Jos pyörä on lukkiutumassa
tietokone lähettää viestin modulaattorille ja käskee tätä vähentämään
jarrutusta
Induktiivisen anturin toiminta perustuu magneettikenttiin. Anturi
tunnistaa lukukehän hampaat niiden ollessa anturin kohdalla. Lukukehän
hampaiden välin vaihtuessa kohdalle jännitys muuttuu negatiiviseksi.
Siniaalto aaltoilee siis positiivisen ja negatiivisen jännitteen
molemmin puolin.
MRE-anturin tyypillinen signaali oskilloskoopilla tarkasteltuna:
Tarkastelemamme anturi on itseasiassa kaksijohtoinen HALL-anturi, mutta anturin signaalit ovat samanlaiset, eli digitaalinen signaali. Hall- ja MRE-antureiden siniaallot on muutettu digitaaliseksi kanttiaalloksi. MRE- ja HALL-anturit tarvitsevat toimiakseen virransyötön, toisin kuin induktiivinen anturi, joka muodostaa jännitettä magneettikenttänsä avulla. MRE- ja Hall-anturit ovat tarkempia verrattuna induktiiviseen anturiin, sillä ne kykenevät mittaamaan tässä tapauksessa renkaan pyörimisnopeutta ja asemaa jo hyvin pienessä liikkeessä, kun taas induktiivinen anturi tarvitsee isomman pyörimisnopeuden tarkkaan tunnistamiseen. MRE- ja Hall-anturi käyttävät myös lukukehää, josta asemaa/pyörintänopeutta tulkitaan.
Tarkastelemamme anturi on itseasiassa kaksijohtoinen HALL-anturi, mutta anturin signaalit ovat samanlaiset, eli digitaalinen signaali. Hall- ja MRE-antureiden siniaallot on muutettu digitaaliseksi kanttiaalloksi. MRE- ja HALL-anturit tarvitsevat toimiakseen virransyötön, toisin kuin induktiivinen anturi, joka muodostaa jännitettä magneettikenttänsä avulla. MRE- ja Hall-anturit ovat tarkempia verrattuna induktiiviseen anturiin, sillä ne kykenevät mittaamaan tässä tapauksessa renkaan pyörimisnopeutta ja asemaa jo hyvin pienessä liikkeessä, kun taas induktiivinen anturi tarvitsee isomman pyörimisnopeuden tarkkaan tunnistamiseen. MRE- ja Hall-anturi käyttävät myös lukukehää, josta asemaa/pyörintänopeutta tulkitaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti