tiistai 21. helmikuuta 2017

Alustatekniikka 2 Abs jarrut

   ABS-jarrujärjestelmän erityispiirteet
    ABS  Järjestelmä jossa on 4 induktiivista pyörintänopeusanturia jotka sijaitsee pyörien                   navoissa. Hydraulikkayksikössä 4 kanavaa ja 8 magneettiventtiiliä. ABS-järjestelmä toimii yli 5         km/h nopeuksissa.
 Kytkentäkaavio 
     Kuvahaun tulos haulle ford mondeo abs kytkentäkaavio
Tunnistimien testausohjeet/Autodata
      Ensin kytketään sytytysvirta pois ja irroitetaan ECU:n moninapaliitin. Kytke breakout boxi                 irroitettuun liittimeen ja tarkista resistanssi boxin napojen väliltä, noin 1250 Ohmia.
 Järjestelmän itsediagnoosi
      Itsediagnoosilla näkee järjestelmän vikakoodit ja nollata ne. 
    
Oh
ABS- eli lukkiutumaton jarrujärjestelmä on tärkeä  ajoneuvon aktiivinen turvaväline
ABS:n kokonaisuuteen kuuluvat pyörien nopeuksien tunnistimet, valvontatietokone ja hydraulinen modulaattori. Tunnistimet lähettävät tietoa valvontatietokoneelle. Jos renkaan pyörimisnopeus pienenee nopeammin, kuin auto voisi missään tilanteessa hidastua, järjestelmä pienentää tähän renkaaseen vaikuttavaa jarrutusvoimaa. ABS toimii automaattisesti niin kauan kuin jarrupoljinta painetaan voimakkaasti. Jarrupolkimesta tuntuva värähtely kuuluu ABS:n toimintaan. ABS-jarruilla jarruttaessa pyörät saattaa kumminkin hätäjarrutuksessa käydä todella pienen ajan verran lukossa, kun ABS-järjestelmä hakee optimaalisen pidon jarrutusvoimaan.
Lukkiutumattomalla jarrujärjestelmällä eli ABS:llä pidetään pyörät pyörimässä jarrutuksen aikana. Näin kuljettaja voi tehdä hallitumman jarrutuksen ja säilyttää paremmin suuntavakavuuden ja ohjattavuuden jarrutuksen aikana.Tietokone valvoo, että pyörät pyörivät. Jos pyörä on lukkiutumassa tietokone lähettää viestin modulaattorille ja käskee tätä vähentämään jarrutusta
 Induktiivisen anturin toiminta perustuu magneettikenttiin. Anturi tunnistaa lukukehän hampaat niiden ollessa anturin kohdalla. Lukukehän hampaiden välin vaihtuessa kohdalle jännitys muuttuu negatiiviseksi. Siniaalto aaltoilee siis positiivisen ja negatiivisen jännitteen molemmin puolin.
 MRE-anturin tyypillinen signaali oskilloskoopilla tarkasteltuna:
Tarkastelemamme anturi on itseasiassa kaksijohtoinen HALL-anturi, mutta anturin signaalit ovat samanlaiset, eli digitaalinen signaali. Hall- ja MRE-antureiden siniaallot on muutettu digitaaliseksi kanttiaalloksi. MRE- ja HALL-anturit tarvitsevat toimiakseen virransyötön, toisin kuin induktiivinen anturi, joka muodostaa jännitettä magneettikenttänsä avulla.  MRE- ja Hall-anturit ovat tarkempia verrattuna induktiiviseen anturiin, sillä ne kykenevät mittaamaan tässä tapauksessa renkaan pyörimisnopeutta ja asemaa jo hyvin pienessä liikkeessä, kun taas induktiivinen anturi tarvitsee isomman pyörimisnopeuden tarkkaan tunnistamiseen. MRE- ja Hall-anturi käyttävät myös lukukehää, josta asemaa/pyörintänopeutta tulkitaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti