Alapallonivelen vaihto aloitetaan irroittamallarengas ja joissain tapauksissa myös jarrulevy. Tässä volvon rakenteessa riitti vain renkaan irroitus. Tämän jälkeen avattiin pallonivelen kartio-osan lukituspultti. Kun lukituspultti on saatu pois pääsee pyörännapa löystymään pallonivelen kartio-osan ympäriltä. Tätä täytyy tehostaa lyömällä kiilaa pyörännavassa olevaan uraan ja vänkäämällä niveltä samalla alaspäin jolloin pallonivel yleensä irtoaa. Alapalloniveliä on montaa eri tyyppiä ja niiden irroittamiseen on olemassa erityyppisiä työkaluja joten irroitusmenetelmä täytyy aina valita huolellisesti.
Tämä volvon alapallo oli pultattu kiinni tukivarteen joten sen vaihto ei vaadi koko tukivarren vaihtoa. Uusi nivel kiinni ja kiinni pyörännapaan. Täytyy kuitenkin muistaa että tällainen tukivarteen pultattava nivel saattaa joissain tapauksissa muuttaa auton pyöränsuuntausta. Tässä rakenteessa nivel menee helposti takaisin paikoilleen ja pyörännapa puristetaan sen ympärille lukituspultilla.
Kuten lähes kaikissa auton alustarakenteisiin tehtävissä remonteissa täytyy tässäkin aloittaa irroittamalla korjauksen tiellä olevat renkaat. Sen jälkeen avataan raidetangon ulko -ja sisäpäät toisiinsa lukitseva mutteri. Mutterin auettua irroitetaan ulkopään pallonivel, joka mutterin auettua lähtee yleensä kampeamalla niveltä irti pyörännavasta ja lyömällä vasaralla kartio osaan. Kun tämä pallonivel on irroitettu voidaan raidetangon ulompi pää pyörittää irti sisäpäästä.
Raidetangon sisäpään irroittamiseksi täytyy purkaa hammastangon suojakumi joka lähtee löysäämällä sen lukitusklemmarit ja vetämällä suojakumi pois raidetangon ulommanpään ollessa irti.
Suojakumin alta paljastuu raidetangon sisempi nivel. Raidetangon sisäpään irroitukseen käytetään yleensä juuri siihen tarkoitettua työkalua mutta myös isot pihdit käyvät mikäli tila sen sallii ja niillä saadaan tarpeeksi hyvä ote niveleen. Kun nivel on saatu löysättyä voidaan se pyörittää irti hammastangosta.
Osien kasaaminen suoritetaan käänteisessä järjestyksessä. Huomiota on kiinnitettävä siihen että raidetangon ulkopää sijoittuu samalle kohdalle sisäpään kierreosaan kuin mistä se irroitettiinkin. Ulkopään pallonivel kiinnitetään pyörännapaan ja sen kartio-osa vedätetään pohjaan mutterin avulla. Yleensä aina auton ohjauksen osia irrotettaessa suoritetaan autoon myös nelipyöräsuuntaus.
Raidetangon ulko -ja sisäpään toisiinsa lukitsevan mutterinavaus |
Ulkopää pyöritetään irti raidetangonsisäpäästä |
Hammastangonsuojakumin alta paljastuva raidetangon sisäpää |
Sisäpään nivelen irroitus isoilla putkipihdeillä |
Kallistuksenvakaajan kiinnityksen korjaus (koiranluun vaihto):
Koiranluun vaihto on nopea toimenpide. Osa kiinnittyy yleensä iskunvaimentimeen ja toisesta päästään kallistuksenvakaajaan. Koiranluun kiinnitysmutterien irroitukseen tarvitaan usein pulttipyssy jottei pallonivel lähde pyörimään mutterin mukana, mutta joissain rakenteissa koiranluun jenkaosassa on kohta josta niveltä voidaan pitää paikallaan. Tämä voi olla esimerkiksi kuusiokolopaikka jenkaosan päässä tai tässä tapauksessa 15 millin paikka lenkkiavaimelle jenkaosan alapäässä.
Koiranluun asennus yksinkertaisuudessaan: osa paikalleen ja mutterit pulttipyssyllä kiinni ja vielä kireyden tarkistus käsin. Mikäli käytössä ei ole pulttipyssyä ja pallonivel tuntuu pyörivän mutterin mukanatäytyy edellämainittuja nivelen lukitus paikkoja käyttää hyödyksi myös kiristyksessä.
Iskariin kiinittyvän pään mutteri avattiin pulttipyssyllä |
Palloniveltä estetään pyörimästä pihtien avulla |
Koiranluu irtonaisena |
Mielenkiintoinen postaus. Mies etenkin on kiinnostunut näistä. Meillä on raidetangon pää hakusessa, se pitäisi vaihtaa. Taidankin tämän hänelle näyttää, jos saa tästä hieman oppia. Kiitokset.
VastaaPoistahttps://www.korpiauto.fi/autovaraosat