Sylinterin hoonausjälki
Sylinterin hoonauksen funktio on levittää öljy tasaisemmin sylinterin seinämiin.
.JPG) |
Kampiakseli Kampiakselin
tarkoitus on muuttaa kiertokangen voima pyörimisvoimaksi ja kehittää
siten vääntömomentti. Kampiakselit valetaan, taotaan tai harvinaisissa tapauksissa sorvataan
pallografiittivaluraudasta tai nuorrutusteräksestä. |

Vauhtipyörä
Vauhtipyörä varastoi energiaa työtahdin
aikana, jolloin moottorin jouheva liike on mahdollinen. Mitä painavampi
vauhtipyörä on, sitä enemmän energiaa siihen saadaan varastoitua, mutta
samalla kierrosherkkyys kärsii. Lisäksi vauhtipyörän ulkokehällä oleva
hammastus mahdollistaa starttimoottorin toiminnan.
Kiertokanki
Kiertokanki yhdistää männän kampiakseliin. Kiertokanki on useimmiten valmistettu takomalla nuorrutusteräksestä.
Mäntä
Männän tehtävä on välittää ilma/polttoaineseoksen palaessa syntyvä voima kampiakselille.
Männänrenkaat
Männänrenkaiden tarkoitus on tiivistää
sylinterin palamistila erikseen kampikammiosta ja edistää lämmön
johtumista männästä
sylinterin seiniin. Männänrenkaisiin luetaan myös öljyrengas, jonka
tarkoitus on levittää öljy sylinterin seinämiin ja samalla kaapia
ylimääräinen öljy pois, jotta jäljelle jää vain männän voitelun kannalta
välttämätön öljykalvo.
Männäntappi
Männäntapin tarkoitus on pitää mäntä kiinni kiertokangessa, aiheuttaen mahdollisimman
vähän ylimääräistä kitkaa
Kampiakselin laakeri
Kampiakselin laakerit tukevat ja ohjaavat akselia, sekä muuttavat sylinterien paloreaktiot pyörintäenergiaksi.
Öljynsuodattimen jalka
Öljynsuodattimen jalka pitää öljynsuodattimen paikoillaan.
Sylinterikansi
Sylinterikansi tiivistää sylinterin
yläpään. Siihen asennetaan yleensä sytytystulpat (bensiinimoottoreissa),
venttiilit, ruiskut (dieseleissä, myös osassa uusissa bensiineissä) ja
nokka-akselit (kannen päällä olevilla nokka-akseleilla varustetuissa
moottoreissa).
Venttiili
Venttiilin tarkoitus on avata ja sulkea tiiviisti imu- ja pakokanavia.
Venttiilijousi
Venttiilijousen tarkoitus on sulkea
venttiili. Yleensä venttiilijouset suunnitellaan niin, että venttiilit
sulkeutuisivat mahdollisimman nopeasti, mutta silti niin, että ne eivät
rasittaisi nokka-akselia.
Venttiilin istukka
Venttiilin istukan on kovempaa
materiaalia kuin sylinterin kansi. Istukan tarkoitus on vähentää
venttiilien liikkeestä kanteen kohdistuvaa voimaa, jolloin kansi kestää
pidempään.
Venttiilin lukkokiila
Lukkokiilan tarkoitus on pitää koko venttiilikoneisto koossa.
Venttiilin ohjurikumi
Venttiilin ohjurikumin tehtävä on huolehtia, että venttiili liikkuu oikeassa asennossa.
Venttiilin painikuppi
Kupin tarkoitus on olla pisteenä, johon nokka-akselin kulmat osuvat, aiheuttaen
venttiilin avautumista ja sulkeutumista. Painikupeilla voidaan muuttaa myös venttiilien välyksiä.
Nokka-akseli
Nokka-akselin tarkoitus on painaa
venttiilin paininkuppia, tuottaen tarvittava voima venttiilien
avautumiseen. Nokka-akselia ja/tai sen asentoa säätämällä myös voidaan
myös muuttaa venttiilien ajoitusta.
Mikrometri + sen kalibrointi
Mikrometri tulee kalibroida ennen
jokaista mittausta. Musta pala välissä on kalibrointipala, jolla saadaan
selville mikrometrin mittausvirhe.
Kampiakselin soikeuden mittaus mikrometrillä
Kampiakseli tulee mitata tarvittaessa
soikeaksi kulumisen takia. Jos kampiakseli on kulunut soikeaksi, tulee
se vaihtaa uuteen tai koneistaa pyöreäksi.
Sylinterin halkaisian mittaus työntömitalla
Sylinteri mitataan usein sen takia, että
osattaisiin asentaa mäntään riittävän suuri männänrengas tai
tarvittaessa vaihtaa myös isompi mäntä, jotta palotila pysyisi tiiviinä.
Jotkut myös virittävät autojaan nostamalla iskutilavuutta. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti